Hoelang moet ik de administratie van de onderneming bewaren?

Zo rond de jaarwissel ontstaat altijd de vraag over de wettelijke bewaarplicht van administraties.
De basisgegevens  bewaar je 7 jaar. Dat zijn de gegevens die wij het belangrijkst vinden. Denk aan:

Grootboekadministratie

Hierin leg je alle financiële transacties vast. Bijvoorbeeld ontvangen inkoopfacturen of betalingen. Het grootboek geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van de onderneming.

Debiteuren- en crediteurenadministratie

Hierin houdt u alle openstaande facturen van je klanten en leveranciers bij.

Voorraadadministratie

Als je goederen inkoopt en verkoopt, hou je hierin uw voorraden en de waarde ervan bij.
in- en verkoopadministratie. Hierin hou je alle inkoop- en verkoopfacturen bij.
Voor de andere gegevens kun je kiezen:

Bewaar ze 7 jaar

Spreek een kortere bewaartermijn met de belastingdienst af.
Neem daarvoor contact op met je belastingkantoor.
Voor gegevens van onroerende zaken  geldt een langere bewaartermijn: 10 jaar.

Geldt de bewaarplicht voor papier én digitaal?

Ja, die geldt voor papieren én digitale gegevens.

Administratie uitbesteed?

Dan gelden dezelfde bewaartermijnen.

Heeft u nog vragen over de bewaartermijn, Bel