Zo rond de jaarwissel ontstaat altijd de vraag over de wettelijke bewaarplicht van administraties.
De basisgegevens bewaar je 7 jaar. Dat zijn de gegevens die wij het belangrijkst vinden. Denk aan:
Grootboekadministratie
Hierin leg je alle financiële transacties vast. Bijvoorbeeld ontvangen inkoopfacturen of betalingen. Het grootboek geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van de onderneming.
Debiteuren- en crediteurenadministratie
Hierin houdt u alle openstaande facturen van je klanten en leveranciers bij.
Voorraadadministratie
Als je goederen inkoopt en verkoopt, hou je hierin uw voorraden en de waarde ervan bij.
in- en verkoopadministratie. Hierin hou je alle inkoop- en verkoopfacturen bij.
Voor de andere gegevens kun je kiezen:
Bewaar ze 7 jaar
Spreek een kortere bewaartermijn met de belastingdienst af.
Neem daarvoor contact op met je belastingkantoor.
Voor gegevens van onroerende zaken geldt een langere bewaartermijn: 10 jaar.
Geldt de bewaarplicht voor papier én digitaal?
Ja, die geldt voor papieren én digitale gegevens.
Administratie uitbesteed?
Dan gelden dezelfde bewaartermijnen.