Het kabinet wil vóór de zomer van 2026 de regeldruk voor ondernemers fors verminderen. Van de circa vijfhonderd regels die op de lijst staan, zijn inmiddels 218 regels geïdentificeerd die worden geschrapt, vereenvoudigd of al zijn aangepast.
Minister Karremans van Economische Zaken maakte dit bekend tijdens de OndernemersTop in Amersfoort en lichtte de aanpak toe in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Karremans zorgen de vele regels, papierwerk en tegenstrijdige verplichtingen ervoor dat ondernemen in Nederland onnodig ingewikkeld is. “De reflex van de overheid is om risico’s weg te managen met regels, vaak tot ver achter de komma,” aldus de minister. “Daardoor verliezen veel ondernemers de lust om te ondernemen. Dat verstikt ons ondernemingsklimaat en ons verdienvermogen. Snoeien in regeldruk is daarom essentieel.”
Hoe worden regels aangepakt?
Sinds september brengen ministeries samen met ondernemers en brancheorganisaties regels in kaart die onnodige lasten veroorzaken. Daarbij is gebruikgemaakt van signalen van ondernemers en brancheorganisaties, onderzoeken bij mkb-indicatorbedrijven in negen sectoren, adviezen van het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) etc.
Dit heeft geleid tot een lijst van 218 regels die nu door de verantwoordelijke ministeries worden aangepakt. Voorbeelden:
- Geen jaarlijkse mobiliteitsrapportage voor bedrijven tot 250 medewerkers (IenW)
Kleinere en middelgrote bedrijven hoeven niet langer bij te houden hoe werknemers reizen en hoeven geen rapportage meer in te dienen. - Vrijstelling tachograafplicht voor lichte elektrische bedrijfsvoertuigen (IenW)
Ondernemers met elektrische bestelwagens hoeven geen tachograaf meer te installeren en geen arbeids- en rusttijden handmatig bij te houden. - Minder verplichte CBS-vragenlijsten (EZ)
Bedrijven hoeven minder vaak en minder uitgebreid statistische formulieren in te vullen, wat tijd en kosten bespaart. - Eerst een waarschuwing bij te late ziek- of herstelmeldingen bij UWV (SZW)
Werkgevers krijgen niet direct een boete bij een te late melding, wat bezwaarprocedures en kosten vermindert. - Bedrijfsartsadvies leidend bij UWV-toets re-integratie (SZW)
Het oordeel van de bedrijfsarts wordt bepalend, waardoor werkgevers minder risico lopen op extra verplichtingen en langdurige procedures.
Europese regels en samenwerking
Een deel van de regeldruk komt voort uit Europese regelgeving. Nederland sluit zich aan bij de vereenvoudigingsaanpak van de Europese Commissie en doet zelf voorstellen om regels werkbaarder te maken.
Daarnaast werkt het kabinet samen met ondernemers- en uitvoeringsorganisaties om regels praktisch uitvoerbaar te maken. Een voorbeeld is de gezamenlijke aanpak van anti-witwasregels, waarbij overheid, toezichthouders en bedrijven samenwerken om administratieve lasten te verminderen.