Ondanks stevige kritiek vanuit de autobranche heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met een ingrijpende versobering van de youngtimerregeling. Vanaf 2027 komen auto’s pas in aanmerking voor bijtelling over de dagwaarde als ze minimaal 25 jaar oud zijn. Nu ligt die grens nog op 15 jaar.
Tegenstanders spraken van een ‘overval’, omdat het voorstel eind november werd gepresenteerd en aanvankelijk al per januari 2026 zou ingaan. Autobedrijven die youngtimers verkopen, vreesden daardoor forse schade. Na aanpassing van het plan blijft de huidige regeling in 2026 nog van kracht, maar in 2027 gaat de leeftijdsgrens in één keer naar 25 jaar.
Wat verandert er?
Youngtimers moeten vanaf 2027 minimaal 25 jaar oud zijn om in aanmerking te komen voor de gunstige bijtelling. Die blijft 35 procent van de waarde in het economisch verkeer, in plaats van 22 procent van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm. Auto’s jonger dan 25 jaar vallen onder de reguliere bijtellingsregels. Er komt geen overgangsregeling.
De maatregel treft vooral kleine ondernemers en zzp’ers, die de afgelopen jaren profiteerden van de regeling om een grotere, oudere auto zakelijk te rijden tegen aantrekkelijke voorwaarden. Naar verwachting zullen veel ondernemers hun youngtimer verkopen. Het extra jaar uitstel biedt ruimte voor een doorrekening door het Centraal Planbureau (CPB).
Lagere bijtelling voor elektrische auto’s
De opbrengst van deze versobering wordt ingezet om zakelijk elektrisch rijden te stimuleren. De bijtelling voor EV’s gaat in 2026 niet naar 22 procent, zoals gepland, maar naar 18 procent. Daarna volgt een tussenstap van 20 procent in 2028, waarna het reguliere tarief van 22 procent geldt.
Daarnaast komt er een ‘pseudo-eindheffing’ voor zakelijk gereden brandstofauto’s. Deze maatregelen, onderdeel van het Belastingplan 2026, moeten het gebruik van elektrische bedrijfsauto’s verder bevorderen. Uit recente verkoopcijfers blijkt dat deze trend al zichtbaar is. Tegelijk blijft de zorg bestaan dat veel zakelijke EV’s na de leaseperiode naar het buitenland verdwijnen, in plaats van beschikbaar te komen voor particulieren.
Belastingplan 2026
De Eerste Kamer besprak het Belastingplan 2026 op 15 en 16 december en stemde uiteindelijk in met het volledige pakket aan fiscale maatregelen van het demissionaire kabinet-Schoof.