Bijtelling werkgevers voor bedrijfsauto’s

 

Vanaf 2027 wordt een nieuwe belastingmaatregel ingevoerd voor zakelijke auto’s. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de bestaande bijtelling voor werknemers en de nieuwe heffing die werkgevers gaan betalen. Hieronder vind je een overzicht van de voorgestelde veranderingen en de huidige stand van zaken.

 

Wat verandert er precies?

Bijtelling voor werknemers blijft bestaan

Werknemers die een auto van de zaak ook privé gebruiken, blijven bijtelling betalen. Dit is momenteel 22% van de cataloguswaarde van de auto.

Nieuwe heffing voor werkgevers

Werkgevers gaan vanaf 1 januari 2027 een extra belasting betalen als zij een nieuwe fossiele auto (benzine of diesel) beschikbaar stellen aan werknemers voor privégebruik.

  • Deze extra belasting bedraagt 52% van de bijtelling (dus 52% van 22% van de cataloguswaarde).
  • Deze heffing komt bovenop de bijtelling die de werknemer zelf betaalt.
  • De kosten mogen niet worden doorberekend aan de werknemer; de werkgever draagt deze volledig zelf.

    Voorbeeldberekening
    Bij een auto met een cataloguswaarde van €40.000:
    Bijtelling werknemer: 22% van €40.000 = €8.800 per jaar
    Heffing werkgever: 52% van €8.800 = €4.576 per jaar

Voor wie geldt deze regeling?
Voor werkgevers die een nieuwe fossiele auto van de zaak beschikbaar stellen aan werknemers die er meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijden.
Uitzonderingen:

  • Elektrische auto’s vallen buiten deze regeling.
  • Zelfstandigen zonder personeel (zoals zzp’ers of eenmanszaken) zijn uitgesloten, tenzij zij personeel in dienst hebben.Bestelauto’s die niet privé worden gebruikt (minder dan 500 km per jaar) vallen ook buiten de regeling.

Status van de wetgeving

De regeling is nog niet definitief vastgelegd in de wet.
De maatregel maakt deel uit van het klimaatpakket van het kabinet en zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2026, dat op Prinsjesdag 2025 wordt gepresenteerd.
Na Prinsjesdag moet het wetsvoorstel nog worden goedgekeurd door zowel de Tweede als de Eerste Kamer.
De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2027.

Doel van de maatregel

Deze nieuwe regeling is bedoeld om de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren en het gebruik van fossiele bedrijfsauto’s voor werkgevers minder aantrekkelijk te maken.