AFM krijgt veel signalen over nieuwe werkwijzen van oplichters

 

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start een online publiekscampagne, om mensen meer bewust te maken over hoe oplichters te werk gaan.

In het eerste kwartaal van 2024 ging ruim twintig procent van de meldingen en vragen die bij de AFM binnenkwamen over fraude en oplichting. Er bestaan veel vormen van oplichting waarmee consumenten geld kwijtraken, aldus de toezichthouder.

Nep-AFM’ers

Zo is vaak sprake van beleggingsfraude, waarbij mensen met (telefonische) aanbiedingen worden verleid om geld te investeren. Ook zijn er nepadvertenties met BN’ers, die zogenaamd beleggingsadvies geven waarmee mensen snel rijk zouden kunnen worden.

De laatste tijd krijgt het Meldpunt Financiële Markten van de AFM ook veel signalen over nieuwe werkwijzen van oplichters. Zoals oplichting via datingapps, maar ook fraudeurs die zich voordoen als helpende AFM-medewerkers en zo slachtoffers nog een keer oplichten.

Campagne

De AFM start daarom de online campagne checkjeaanbieder.nl, waarmee consumenten meer leren over de geraffineerde werkwijze van oplichters en hoe zichzelf te beschermen. Op de website kunnen consumenten ook controleren wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee iemand zakendoet of wil gaan doen.

Zo is snel te zien of een onderneming wel of niet over een AFM-vergunning beschikt. Ook worden eventuele waarschuwingen getoond van de AFM en van buitenlandse toezichthouders.